Faltava una vitrina
El teatre a Ripollet té un llarg recorregut. A finals
del segle XIX el Centre Catòlic, aleshores situat a la plaça 11 de Setembre, ja
posava en escena obres de teatre que continuarien en el Centre Moral de la
Joventut Catòlica, avui Centre Parroquial. Els Amics del Teatre van ser i són
els continuadors d’aquesta labor teatral que ha acollit tot un seguit de
generacions de joves per als que el teatre ha esdevingut un punt d’encontre i
un lloc de participació cultural a la vila. Personalment, a principis de l’any
1973, hi vaig tenir l’oportunitat de formar-ne part i, en les dues obres en les que vaig
participar com actor, vaig copsar el bon ambient que hi havia. Malauradament,
quan assajàvem la que per a mi seria la
tercera obra, vaig haver de fugir i amagar-me perquè la policia franquista em
seguia les petjades. Em consta que el conjunt de companys d’aquell moment ho va
entendre i així va finalitzar la meva fugaç incursió en el món teatral.
A totes les persones que han fet possible aquesta
continuïtat del món del teatre a Ripollet, directors, actors i actrius, considero que la societat de la vila els hi
deu un important reconeixement. En
aquest sentit, el mes passat es va realitzar una exposició dedicada a la figura
del Sr. Domènec Torras en virtut de la seva important aportació al teatre ripolletenc
entre els anys 1952-1958, quan passà d’actor a director, tot destacant la seva
labor, a mitjans dels anys 70, amb la creació de l’Escola de teatre infantil i
juvenil.
L’exposició oferia als visitants alguns documents
curiosos que reflectien la situació del moment polític, com el fet que tots els
cartells de les obres teatrals estaven escrits en castellà, igual que els noms
dels actors, i, per exemple, el Sr. Domènech Torras era Domingo i els que es
deien Joan o Jaume eren Juan i Jaime, fins l’any 1977, tal com succeïa en temps
de la República, que aquests noms tornen a aparèixer en català. Les obres, en
general, eren de caire costumista però una de les grans aportacions dels Amics
del Teatre fou el gran nombre d’obres en català que, atesa la situació política
de l’època, significava una bona aportació per l’impuls i el manteniment de la
nostra llengua.
Així, a mitjans dels anys 40, amb motiu de la Festa de
Santa Llúcia (Santa Lucía en el cartell) es va representar “El Misteri del
bosc” dirigida per Jaime Mogas i, entre els actors, hi figurava el Sr. Domingo
Torras. Era els jocs de paraules en les publicacions de l’època, com diríem una
de calç i un altra de sorra, però el que realment vull destacar és aquesta
aportació al manteniment de la llengua en un moment polític molt dur per tot allò
que fes referència al català i que considero una de les millors contribucions del
grup d’Amics del Teatre.
Aquesta exposició pretenia oferir una visió completa
de la figura d’en Domènec Torras com a músic, com actor i com a persona. Més
enllà d’un bon recull de cartells d’obres teatrals, representades des dels anys
40 fins inicis dels 80 al Centre Parroquial, hi havia varies vitrines on es
mostraven altres documents personals: una primera que mostrava la seva
activitat musical iniciada als anys 30, una segona on es mostrava el seu carnet
de soldat republicà (en el meu llibre Ripollet 100 anys d`Història Gràfica ja apareix
en una fotografia amb en Manel Mogas i altres estant de permís, ja que tots els
ripolletencs en edat militar van formar part de l’exèrcit republicà) a més d’un
document de març de 1939 amb l’entrada al camp de concentració i un altre de la
seva incorporació a l’exèrcit franquista, quan la guerra encara no havia finalitzat.
A la vista d’aquesta vitrina vaig buscar-ne amb
interès una tercera amb la documentació de la seva participació a l`Ajuntament
franquista, però no la vaig trobar. Com a historiador, donada aquesta mancança,
em preguntava: “ com es pot mostrar un carnet de soldat republicà i aquí
s`acaba la seva historia?”. Una exposició que planteja una visió global del
personatge no pot prescindir de fets rellevants i, en aquest cas, aquest buit o
mutilació d’una part de la història personal d’en Domènec Torras fa que el
visitant no s`emporti una visió global de la seva figura.
Vaig trobar, doncs, a faltar una vitrina que mostrés
el seu pas per la vida política local com a conseller, primer tinent d’alcalde
i, en un breu període, alcalde en funcions de l’Ajuntament franquista, amb el
jurament de fidelitat al Dictador i al Movimiento Nacional, des del 2 de febrer
del 1958 fins el 2 de febrer de 1964. Anys de plom per als demòcrates en els
que les forces vives tenien molta cura de qui convidaven a formar part de l’Ajuntament.
També hi mancava en aquesta hipotètica vitrina el document de benvinguda al Generalísimo
que, amb motiu de la visita per les riuades del 1962, va llegir ell mateix i del que es conserven testimonis
gràfics.
La història no es pot presentar mutilada. Han estat
massa anys de mutilació de la història perquè ara, en una exposició, se’n silenciï
una part. Amb tots els respectes a la dedicació i temps a la labor teatral d’en
Domènec Torras, i també per respecte a tots els catalans perseguits pel
franquisme, considero que, des d’un punt de vista històric, en aquesta
exposició hi faltava una vitrina.
Faltava una vitrina
El teatre a Ripollet té un llarg recorregut. A finals
del segle XIX el Centre Catòlic, aleshores situat a la plaça 11 de Setembre, ja
posava en escena obres de teatre que continuarien en el Centre Moral de la
Joventut Catòlica, avui Centre Parroquial. Els Amics del Teatre van ser i són
els continuadors d’aquesta labor teatral que ha acollit tot un seguit de
generacions de joves per als que el teatre ha esdevingut un punt d’encontre i
un lloc de participació cultural a la vila. Personalment, a principis de l’any
1973, hi vaig tenir l’oportunitat de formar-ne part i, en les dues obres en les que vaig
participar com actor, vaig copsar el bon ambient que hi havia. Malauradament,
quan assajàvem la que per a mi seria la
tercera obra, vaig haver de fugir i amagar-me perquè la policia franquista em
seguia les petjades. Em consta que el conjunt de companys d’aquell moment ho va
entendre i així va finalitzar la meva fugaç incursió en el món teatral.
A totes les persones que han fet possible aquesta
continuïtat del món del teatre a Ripollet, directors, actors i actrius, considero que la societat de la vila els hi
deu un important reconeixement. En
aquest sentit, el mes passat es va realitzar una exposició dedicada a la figura
del Sr. Domènec Torras en virtut de la seva important aportació al teatre ripolletenc
entre els anys 1952-1958, quan passà d’actor a director, tot destacant la seva
labor, a mitjans dels anys 70, amb la creació de l’Escola de teatre infantil i
juvenil.
L’exposició oferia als visitants alguns documents
curiosos que reflectien la situació del moment polític, com el fet que tots els
cartells de les obres teatrals estaven escrits en castellà, igual que els noms
dels actors, i, per exemple, el Sr. Domènech Torras era Domingo i els que es
deien Joan o Jaume eren Juan i Jaime, fins l’any 1977, tal com succeïa en temps
de la República, que aquests noms tornen a aparèixer en català. Les obres, en
general, eren de caire costumista però una de les grans aportacions dels Amics
del Teatre fou el gran nombre d’obres en català que, atesa la situació política
de l’època, significava una bona aportació per l’impuls i el manteniment de la
nostra llengua.
Així, a mitjans dels anys 40, amb motiu de la Festa de
Santa Llúcia (Santa Lucía en el cartell) es va representar “El Misteri del
bosc” dirigida per Jaime Mogas i, entre els actors, hi figurava el Sr. Domingo
Torras. Era els jocs de paraules en les publicacions de l’època, com diríem una
de calç i un altra de sorra, però el que realment vull destacar és aquesta
aportació al manteniment de la llengua en un moment polític molt dur per tot allò
que fes referència al català i que considero una de les millors contribucions del
grup d’Amics del Teatre.
Aquesta exposició pretenia oferir una visió completa
de la figura d’en Domènec Torras com a músic, com actor i com a persona. Més
enllà d’un bon recull de cartells d’obres teatrals, representades des dels anys
40 fins inicis dels 80 al Centre Parroquial, hi havia varies vitrines on es
mostraven altres documents personals: una primera que mostrava la seva
activitat musical iniciada als anys 30, una segona on es mostrava el seu carnet
de soldat republicà (en el meu llibre Ripollet 100 anys d`Història Gràfica ja apareix
en una fotografia amb en Manel Mogas i altres estant de permís, ja que tots els
ripolletencs en edat militar van formar part de l’exèrcit republicà) a més d’un
document de març de 1939 amb l’entrada al camp de concentració i un altre de la
seva incorporació a l’exèrcit franquista, quan la guerra encara no havia finalitzat.
A la vista d’aquesta vitrina vaig buscar-ne amb
interès una tercera amb la documentació de la seva participació a l`Ajuntament
franquista, però no la vaig trobar. Com a historiador, donada aquesta mancança,
em preguntava: “ com es pot mostrar un carnet de soldat republicà i aquí
s`acaba la seva historia?”. Una exposició que planteja una visió global del
personatge no pot prescindir de fets rellevants i, en aquest cas, aquest buit o
mutilació d’una part de la història personal d’en Domènec Torras fa que el
visitant no s`emporti una visió global de la seva figura.
Vaig trobar, doncs, a faltar una vitrina que mostrés
el seu pas per la vida política local com a conseller, primer tinent d’alcalde
i, en un breu període, alcalde en funcions de l’Ajuntament franquista, amb el
jurament de fidelitat al Dictador i al Movimiento Nacional, des del 2 de febrer
del 1958 fins el 2 de febrer de 1964. Anys de plom per als demòcrates en els
que les forces vives tenien molta cura de qui convidaven a formar part de l’Ajuntament.
També hi mancava en aquesta hipotètica vitrina el document de benvinguda al Generalísimo
que, amb motiu de la visita per les riuades del 1962, va llegir ell mateix i del que es conserven testimonis
gràfics.
La història no es pot presentar mutilada. Han estat
massa anys de mutilació de la història perquè ara, en una exposició, se’n silenciï
una part. Amb tots els respectes a la dedicació i temps a la labor teatral d’en
Domènec Torras, i també per respecte a tots els catalans perseguits pel
franquisme, considero que, des d’un punt de vista històric, en aquesta
exposició hi faltava una vitrina.
1 comentario:
Bona nit a tots i totes.
He llegit l'article d'en Ramon Martos al seu blog i penso sincerament que està en el seu dret d'escriure i expressar-se lliurament. Ell fa un enfoc que té o no té perquè ser compartit o potser pot ser explicat de diferents maneres. Tothom té moltes responsabilitats a la Història, també en Ramón Martos. Tots i totes. Ara mateix amb la crisi.
Qui vulgui contestar en Ramón Martos que ho faci en el seu nom. També està en el seu dret. Jo no contestaré a Ramón Martos.
El Domènec Torras que jo vaig conèixer no era franquista. No exercia com a tal. El relat de La Careta al seu homenatge va ser un acte sincer de memòria històrica. Vaig trobar a faltar públic i l'interès de l'exclusivitat de CiU en algun moment em va incomodar, però cal ser esportiu.
La nostra experiència teatral com a joves va superar el teatre costumbrista per fer un teatre de compromís social des d'una perspectiva cooperativa. Això és d'esquerres. Per mi va ser una porta a la consciència social justament en els moments de la mort d'en Franco.
Personalment m'he és igual si en Domènec va tenir càrrecs a l'Ajuntament franquista. Sóc coneixedor d'alguna tensió amb el grup de teatre que cita en Ramón Martos. A nivell històric hem de veure les coses en perspectiva. Entenc que directament la família es senti sensible. Que el propi Ramon Martos entri i surti a la Història fent d'escriptor i de persontage. En Domènec Torras era una bona persona, això no exclou si en una situació límit va pendre una opció de supervivència o si va haver un xoc de trens i algú mé s jove va interpretar que era una acció autoritària. No podem pensar que el Sr. Torras era una persona idelògicament perfecte. No existeix això. Per a mi en Torras era catalanista i amb compromís social. Aquest va ser el Domènec Torras que vaig conèixer. Una abraçada amics i amigues i siguem elegants. Hem de tenir perspectiva històrica i fer una oda a les coses bones d'en Torras. I acceptar que s'opini d'ell i rebi crítiques com figura històrica. Això No és periodisme, és història.
Publicar un comentario