En primer lloc, deixeu-me que expressi el meu agraïment al
conjunt de la comissió organitzadora per atorgar-me l`honor de ser el primer
pregoner d`aquesta festa tan arrelada i estimada de la nostra vila
Un gran honor, una sorpresa per a mi que no esperava i amb
aquest motiu intentaré estar a l`alçada del que esperen els que m`han donat la confiança per fer aquest primer pregó de la Festa dels Tres Tombs.
La nostra Festa de Sant Antoni a Ripollet ja fa 120 anys que
la tenim identificada i com podeu entendre les han vist de tots colors però
aquí està per sobre de les vicissituds i canvis polítics i socials. Nosaltres
passarem però la Festa de Sant Antoni continuarà.
Les seves arrels arrenquen de molt lluny ja els romans feien
la Consualia, festa dedicada al déu Consus (de condere, guardar) protector de
les collites, en la que els cavalls de tir, els ases i els matxos deixaven de
treballar i eren coronats amb flors.
La Festa és una adaptació de les antigues advocacions
precristianes que el poble feia servir per demanar la protecció dels animals
útils per les feines del camp i que l`església va aconseguir transformar amb l`advocació
i el patronatge de Sant Antoni Abat que, amb aquesta intenció, el Sant va
esdevenir patró de traginers i pagesos, així com dels animals de peu rodó.
Per la societat tradicional la festa forma part del cicle
festiu anyal. És una Festa d`hivern (mort) que cal propiciar pel pas a la
primavera (la vida).
Dels sants de generSant Antoni és el primer
Obre les portes a les celebracions de carnaval amb setmanes prèvies com la Setmana dels barbuts, ja que en aquesta setmana coincideixen un seguit de sants amb barba: Sant Pau ermità, Sant Antoni Abat, San Maür, entre altres.
La seva simbologia, el porc, animal que per a la societat
tradicional simbolitzava abundància i prosperitat, un animal del que s`aprofita
pràcticament tot i en temps passats això era vital. La rifa del porquet recull
la tradició de que en alguns llocs el veïns criaven un garrí, que desprès era
rifat per Sant Antoni. Aquest dia deixaven anar el porquet amb un cascavell i
donava voltes per el poble d`aquí la dita per referir-se als rondaires:
“Dóna més voltes que el porquet de Sant Antoni”
En aquesta festa també tenen un gran protagonisme els
traginers, ofici molt relacionat amb els treballs de camp, pel seu paper en el
transport de mercaderies que tant important va ser en una societat
pre-industrial.
Amb la seva brusa negra fins els genolls, els animals de
càrrega, normalment el matxo, que sortien en llargues corrues carregats de tot
tipus de mercaderies. Aquests animals de càrrega eren per ells l`element
indispensable per poder treballar, tal com podem comprovar en algunes dites,
d`aquí la seva advocació a Sant Antoni:
La rècula del traginer,un ase per
davanterLastre vol el mariner i bona mula el
traginerA ase ruc, traginer follA mula fluixa, traginer boig
I perquè aquesta festa ha tingut tant ressó a Ripollet? Perquè Ripollet és un poble amb un passat marcadament agrícola. Sí, a Ripollet venim de pagès, és a dir, som de pagès.
Un territori petit, però aprofitat, on pràcticament el 50% del espai conreu estava
dedicat al cultiu de vinya. No és casualitat que el nostre municipi comptés amb
un Celler Cooperatiu modernista, dissenyat pel famós arquitecte Cesar Martinell,
que va jugar un paper molt important a l`economia del poble i que,
malauradament, avui ja no existeix.
La cooperació i l`ajut mutu, una lliçó dels valors dels
nostres arrendataris de terres, petits pagesos rabassaires de principi de segle
i, de ben segur, els que per aquests període feien festa grossa pels Tres
Tombs.
La meva generació, la dels 50, possiblement no hem plantat
ni una patata (per no parlar de les que ens segueixen) però encara vam tenir
l`oportunitat de trepitjar raïm, de portar el carro carregat de portadores o de portat el berenar a l`avi o al pare a l’hort
que va desaparèixer amb les riuades.
Vam conèixer el que era una eixida amb
algun porc, conills, ànecs, gallines i, com no, el clàssic caqui de qualsevol
eixida de l`època. I, al gener, gaudir de la festa dels Tres Tombs amb total coneixement
del que significava per la vida pagesa. Sí, venim de pagès, som de pagès diem-ho amb orgull.
He parlat de les nostres arrels però deixeu-me que parli de les nostres ales.
Avui en aquest Ripollet global i divers, en el que no queda pràcticament
ni rastre de l`economia pagesa, la Festa agafa encara més volada:
En primer lloc, l’actual
festa dels tres tombs no deixa de ser un
museu vivent que any rere any es passeja pel poble: una mostra
directa d’una forma de vida, una lliçó de pedagogia que les escoles haurien
d`aprofitar perquè, com canta en Raimon: “qui perd els orígens perd la
identitat”. Els joves i els nou vinguts gràcies a aquest museu vivent podran entendre
millor perquè a Ripollet amb orgull podem dir que som de pagès.
En
segon lloc, amb el bon fer de les diferents Comissions organitzadores, que ha
demostrat una capacitat d`adaptació i d`innovació envejable, han aconseguit mantenir
en el temps un format que conjuga les arrels
comentades amb la modernitat: les ales.
Tenim,
doncs, ARRELS i ALES: El mercat de
pagès, el concurs d`arrossegament per la Festa Major com a elements nous
conviuen la tradicional coca, el vi bo o el ball de tarda que si abans servia,
entre d’altres coses, per cercar compromisos entre parelles, avui es un punt de
trobada de moltes persones de la vila.
Les
persones que treballen per a fer possible la festa del Tres Tombs han aconseguit
posar Ripollet en el mapa , no només del conjunt de la Federació dels Tres
Tombs sinó de Catalunya al ser reconeguda com a Festa local d`interès turístic.
D’això se’n diu posar Ripollet
al mapa i tot gràcies al treball i l’esforç de tots el homes i
dones que al llarg del temps han cregut en la Festa, l`han estimat i han aportat
el millor de cadascú, incloent temps i diners,
i per damunt de tot il·lusió, amor i feina per fer-la possible.
I ja que estem a la festa
dels tres tombs, i com a colofó d`aquest pregó, deixeu-me que us proposi aquest
2014 fer-ne tres tombs:
Un primer tomb de
reconeixement per a totes les entitats cíviques, culturals, socials i
esportives del nostre poble i pels ciutadans/es
que en formen part que són en definitiva els que fan possible que el
nostre poble tingui una vida social i cultural activa, són l’entramat de la
societat ripolletenca. El primer tomb per a tots ells. Un orgull per al nostre
poble. Gràcies a tots i totes.
Un segon tomb per l`educació,
la sanitat i la vivenda com elements bàsics de la justícia social i el progrés
de la humanitat, com a drets de les persones per tenir una vida digna.
Nosaltres que venim de pagès som els primers en comprendre el que això
significa per les persones modestes. El segon tomb, doncs, per la justícia
social.
Un
tercer tomb pel dret a decidir lliure i
pacíficament allò que cadascú consideri millor pel nostre país. El tercer tomb,
doncs, per la nostra cultura, la nostra llengua, la nostra ciutadania i el
nostre país Catalunya.
Som-hi!!!! engeguem la Festa i gaudim de les activitats
programades que milloren any rere any.
“Endavant les atxes” Sant
Antoni ja és a punt. La Festa ha començat.Visca Sant
Antoni, Visca Ripollet i Visca Catalunya!!!!
Ramon Martos i Calpena
11 de gener de 2014
No hay comentarios:
Publicar un comentario