Entorns del dret a decidir
Eren millors
els Austries que els Borbons?
La cadena humana que el passat
11 de Setembre va unir Catalunya de Nord a Sud ha esdevingut la constatació del
que és ja un fet irreversible, i que més d’hora
que tard es produirà, la consulta
a la ciutadania del nostre país per decidir el seu futur.
En aquest marc, d`impuls de
l`independentisme, apareixen justificacions històriques que emparen la reivindicació
nacional. Una d`elles, la més difosa, té relació amb la derrota l’11 de
Setembre de 1714 de les forces catalanes de la ciutat de Barcelona, fidel a l’arxiduc Carles d`Àustria, davant les
tropes borbòniques, data que passarà a ser la nostra Diada Nacional. Una derrota
que culminà amb publicació per part de Felip V del decret de Nova Planta que
eliminava les Constitucions Catalanes i introduïa la forma administrativa de
Castella al Principat.
Aquest enfrontament, que afectà
directament a Catalunya, s’insereix en un marc molt més ampli, la Guerra de
Successió entre dues dinasties, Borbons i Austries, que es consideraven amb el dret dinàstic de regnar
Espanya fet que provocà un enfrontament d`abast internacional pels diferents
interessos dels països europeus. Finalment, la gran majoria dels dirigents del Principat
van optar per donar suport al candidat dels Austries. El mite ve a dir que els
Austries haurien estat més respectuosos amb les Constitucions de Catalunya que els Borbons considerats intrínsecament
centralistes.
La historiògrafa romàntica catalana
mostra, però, un cert buit o silenci pel que fa referència a la guerra del francès
de 1808 on la gran majoria de la població va actuar a favor del retorn de Ferran
VII, el més cínic, traïdor, criminal i absolutista dels Borbons. En aquest
període, només un segle després dels fets del 1714, la gran majoria del poble
català lluità pel seu retorn i en contra de la “modernitat” d’un Napoleó que
inclús feia escriure els edictes en català (a l`arxiu de Ripollet es conserva
un del Departament de les Boques de l’ Ebre). No es diu, segons la historia ben
contada del nostre país, arrel dels fets de 1714, que la ciutadania estava
contra els Borbons?
Caldria també preguntar-se si
els Austries eren per Catalunya millors que els Borbons ja que la principal
mutilació del territori català es produeix sota el mandat de l’Austria Felip
IV, que amb el suport del seu lloctinent
el Comte Duc d’Olivares, esdevingué una constant font de problemes per al
principat. Així, el 1635, amb motiu de la guerra declarada contra els francesos,
l` estància de tropes castellanes i mercenàries a Girona va provocar l`aixecament
dels segadors farts del tracte i les vexacions que infligien a la població i
que culminarà amb el que es coneix com el Corpus de Sang de 1640 quan els
segadors arriben a Barcelona i, finalment, es produeix un enfrontament amb
membres de l`oligarquia barcelonina que formaven part de l’administració reial austriacista.
Amb el Tractat dels Pirineus que
posa fi a l’enfrontament amb els francesos, Felip IV acceptà la cessió de la
Catalunya Nord als francesos tot i que aquests, en un primer moment, estaven
més interessats en els territoris del Franc Comtat o del Luxemburg que no pas en
el Rosselló, però la corona espanyola no va voler. Al 1678 van tornar,els francesos
a proposar bescanviar els territoris catalans pels territoris dels Països
Baixos però l’Austria Carlos II no ho va acceptar ratificant la mutilació de
Catalunya.
Aquesta reflexió em porta a
considerar una fal·làcia històrica de considerar que els Austries eren millors
que els Borbons. Als uns i als altres tant els hi era Catalunya, el que realment
els interessava era el poder. El problema per Catalunya va ser que en aquest
conflicte successori de la Corona espanyola iniciat al 1702, gran part de la
oligarquia catalana, per defensar els seus interessos econòmics, va fer costat
al que finalment esdevindria el perdedor.
Personalment no trobo cap
diferència important entre el borbó Felip V i l’arxiduc Carles ( proclamat com
a Carles III) en tot cas, trobo interessos
econòmics i de poder de l’oligarquia catalana. Tampoc avui no trobo cap
diferència, en ple debat sobre l`autodeterminació, entre els que diuen
“catalanes de mierda” i els que diuen “espanyols de merda”. Ambdues expressions
em produeixen el mateix rebuig, l’única diferència rau en l`idioma però l`odi
generat és el mateix. No podem construir un nou futur amb gent com aquesta i
com a mínim els hem d`apartar clarament.
La història és molt més
polièdrica i complexa, amb moltes més corbes i revolts que el discurs lineal utilitzat
per la mitologia romàntica oficial de bons i dolents i que només porta al
simplisme de les idees i, fins i tot, al trencament social. Serà que els pobles
i les nacions per subsistir necessiten mites?. No crec que el nostre país els
necessiti i si es tracta de construir quelcom nou paga la pena fer-ho diferent.
Al meu entendre, més enllà de una de bons i dolents, la història ens hauria de
servir fonamentalment per aprendre a fer un país millor tant política com
socialment. Algunes iniciatives hi ha en aquest sentit,entre elles, la de
Teresa Forcades i Arcadi Oliveres amb l`impuls del Procés Constituïen.
Ramon Martos
Historiador
http://ramonmartos.blogspot.com
No hay comentarios:
Publicar un comentario